Először is lépjünk túl a semmitmondó borítón. A legutóbbi mainstream BT album, a Those Hopeful Machines képi világa sokkal művészibb volt és ez a tulajdonság bizony applikálható az audióélményre is.

Az amerikai Brian Transeau már kétség kívül zsúfolásig pakolta azt a bizonyos asztalt jobbnál jobb albumokkal és kislemezekkel - azok közé a rendkívüli személyiségek közé tartozik, akikből évszadonként csak egy maroknyi jut a világnak.

Brian nem csak nagyszerű producer, de kiváló szoftverfejlesztő, író és multiinstrumentalista is. Olyan hangszereket képes gyönyörűen megszólaltatni, amikről az ember nem is tudja, hogy egyáltalán léteznek. A zeneírás technológiai oldala neki köszönheti a Stutter Edit programot, mellyel olyan dinamikus glitch effekteket lehet applikálni a hangsávokra és valósidejű hanggenerátorokra, amelyek használata tette naggyá BT-t a '90-es évek végén; nem mellesleg máig egyik hangzásbeli védjegye.

A neten nagyon megoszlanak a vélemények az augusztus 16-án megjelent A Song Across Wires-zel kapcsolatban. Sok helyen belefuthatunk olyan meglátásokba, miszerint az album nem hoz semmi újat és BT csak magát ismétli ezzel a lemezzel. Ha az ember muzikális innováció reményében csap bele, könnyen erre a konklúzióra juthat - jogosan. De ha az ember csak jó elektronikus zenére vágyik, nem fog nagyon csalódni.





A Skylarkingnál nagyszerűbb bevezetést nem is várhatnánk az albumtól. Ez a kellemes trance dal mintapéldája annak, amiben Brian mindig is nagyon jó volt: fogni egy viszonylag egyszerű zenei motívumot és perceken át úgy ismételni, hogy közben szép lassan olyan élményvilágot teremt köré, ami rögtön magával ragad.
Progresszív ütemek, transzba ejtő melódiák és egy fantasztikusan hangulatos kiállás fültanúi lehetünk, ha meghallgatjuk. Az idei év egyik nagy kedvence.

Kellő lendülettel elrugaszkodva távolodunk a trance műfajától a Letting Go ritmusaival. Laza törtütemek vezetnek be egy egészen gyors szekciót, ami az egyetlen Jes Brieden hangjával ejt rabul, aztán jön a fekete leves. BT - amilyen technológiai megszállott - nagykanállal kóstolt bele a manapság kommersz dubstep irányzatba, ebben pedig az Image-Line szoftvercég Harmor virtuális szintetizátorán kívül Brady Wiggins, vagyis Fractal volt segítségére. A Letting Go ércesen váltogat kellemes, dallamos, gyönyörű vokállal fűszerezett szösszenetek és kőkemény elektró hangzások, agyonmanipulált hanghullámok valamint felismerhetetlenre szabdalt énekcafatok között. Briantól szokatlan, de nem rossz.

A kanadai Adam Kershen működik közre a Tomahawkban, ami még anno 2011-ben jelent meg kislemezen, előrevetítve az album hangulatát. Akkor elsőre meglepő volt kettejük munkájának ez a gyümölcse, de a dal képében egy olyan (újabb) dubstep-house-trance hibridet kapunk, ami nagyon rá tud nőni az emberre. Két arca közül az egyik egy igazi Adam K-s progresszív kompozíció, lüktető staccato dallammal, ami komótosan, de hatékonyan bontakozik ki. A szerzemény másik orcája viszont egy marcona szintiizzasztó túra vissza-visszatérő motívumokkal és komor technológiai virtuozitással.
Ez a két egyveleg követi egymást, viszont úgy, hogy közben folyton fejlődnek és minden váltásnál újabb, fokozatosan egyre felemelőbb oldalukat villantják meg. Szerkezetre ötös.



A negyedikként érkező City Life kissé szokatlanul hathat. A koreai popénekesnő BADA szolgáltatja a vokált, természetesen anyanyelvén. Kellemes, laza az indulás, tipikusan a producerre jellemző, elektronikus zenében nem megszokott hangszerek érzéki összjátékával: a kompozícióban helyet kap egy tamburaszólam és BT kislányának, Kaia Transeaunak a hárfája is.
A chillout-szerű kezdést pattogó house elemek váltják amelyek idővel ismét a dubstep műfajára jellemző rendezett káoszba torkollanak. Igazi vezérmotívumot nehéz megfogni a dalban.

Tyson Illingworth (tyDi) és Tania Zygar már nem egyszer szűrték össze a levet (gondoljunk csak a 2010-es Vanilla-ra), viszont harmadikként csatlakozott BT is a képbe, hogy megírják a Sterm The Tides-t.
Egyértelműen tyDi stílusjegyeit fedezhetjük fel a dalban mind az akusztikus gitár, mind a lábdob karaktere, mind a különböző apró, monoton dallamfoszlányokat játszó szintetizátor hangzások képében. Összességében egy inkább tölteléknek ható elektronikus darabot kapunk, felejthető énekkel. Bár visszavesz az előző számok vadságából, nem hagy maradandó nyomot.

A lemez felénél ismét egy tyDi kollaboráció bukkan fel, melynek legkevésbé sem mélyenszántó vokálját újból JES adja elő. A Tonight sajnos meglehetősen hajaz az előző trackre, viszont annál már egy fokkal jobb és fülbemászóbb. A kiállásban nagyszerű kis zongoraszólam bódít, a vezérdallam hangulatos sidechain-elt akkordmenete jól eltalált és a néhány kiegészítő hangszín igen jól ki van keverve.





A Love Divine keményen felveszi a kesztyűt és vágja pofon az előző dalok viszonylagos semlegességét. A Christian Burns-zel közös duett (igen, BT kiváló énekes is) igazi energikus trance. Ha lehet ilyet mondani, kiváló akkordok következnek egymás után kiválóan, a basszus érces, mély, lüktető és olyan középtartománybeli elemek támogatják, amik tökéletes groove-ot adnak a kompozíciónak. Bár a dalszöveg klisésen romantikus nonszensz, zeneileg abszolút beleragad az emberbe.
A felvezetések zongorabetétei, a hihetetlenül pörgős arpeggio dallam és a hab-a-tortán funkciót betöltő torzított négyszögjel szólam fantasztikus egységet alkotva prezentál egy slágergyanús összképet.

Az a Matt Hales csatlakozott Brianhez a Surrounded című szerzeményben, aki anno Tiestoval közösen összehozta a UR-t és hagyta a porban a legtöbb EDM rajongó állát. Ez a mostani kollaboráció a legutóbbi kislemez az albumról és legalább olyan ütős, mint egy jól irányzott ólajtó. A kifogástalan keverés hatására tökéletes hangszínek olyan bivalyerős ütemekbe és bő hangzásokba állnak össze, ami meghökkentő energiával ruházza fel a számot. A vokál ismét csak zeneileg fantasztikum, maga a dalszöveg néha megmosolyogtatóan bugyuta.
A refrének előtti leheletnyi megállás olyan mesterien nyesi el a felfokozás hatását, hogy a hirtelen berobbanó összjáték szabályosan hátralöki az embert a székben, az utolsó szekció dubstep arculata pedig nagyszerű végjáték.

A Vervoerent majd' egy éve hozta össze a producer 2 repülőút leforgása alatt, miközben különböző hangtechnikai algoritmusok implementációjával babrált. Ez a kitűnő progressive trance karakterében kicsit hasonlít a Skylarking-ra: egy adott, nem valami komplex fő motívum körbejárása 6 percen keresztül. A kompozíció folyton transzformálódik, a legkülönbözőbb részei csavarodnak meg a legkülönbözőbb módokon a legkülönbözőbb időpontokban, miközben a vezérvonal tisztán kivehető marad.
Fülbemászó csengettyűk, öblös hangzatok és szilárdan támogató dobritmusok kavalkádja ez.





Az ausztrál Emma Hewitt és (ismét) a szintén ausztrál tyDi működik közre a Calling Your Name-ben, ami újból a keményebb összeállítások közé tartozik. Az marcona basszusvonalak, disszonáns felvezetések és dubstep-es refrének közötti lágy szekciókban Emma hangjának potenciálja egyáltalán nem lett kihasználva - igazából a leányzó vokálja kicsit felesleges adalékként hat.

A soron következő nóta jó ideig borzolta a rajongók kedélyeit, ugyanis azon kívül, hogy Above & Beyond-éknál forgott egyszer, nem lehetett tudni, hogy mi is ez pontosan. BT glóbuszt átívelő kollaborációja, a Must Be The Love nem mást, mint a fiatal orosz üstököst Arty-t és az ex-iiO tag, félig pakisztáni Nadia Ali-t látja vendégül egy pofátlanul jó szerzemény erejére.
Az albumverzió bevezetése kifejezetten nagyszerű a maga erőteljes zongoraakkordjaival és felemelően lüktető dobjaival. Az év egyik legszívmelengetőbb house darabjaként instant szerelmbeesést eredményezhet, habár meg kell hagyni, Nadia vokálja és a jól eltalált, fülbemászó dalszöveg hatalmasat dob az egészen. A zenei aláfestés szigorúan véve elég nyers és kidolgozatlan; ugyanakkor szemtelenül hatásos. A (fentebb látható) videóklip pedig talán 2013 egyik legjobbja ebben a műfajban.

Bizsergető csengőkkel, majd bő szubbasszussal és frankó akkordmenettel indít az album utolsó száma, a Lifeline. A nulladik másodperctől kezdve csavarja el a fejeket ez az igazi BT-ízű remekmű, ami hamar megcsillantatja az iráni Sena Verdi, művésznevén Senadee brilliáns énektudását és karakteres hangját. A refrén büntetni valóan fülbemászó, a dobszekciók kellően bulibarátak, a helyenként kissé ostinato vezető dallam elképesztően el lett találva. Inspiráló, felemelő, szinte kávé helyett is ajánlható. Tökéletes befejezése a lemeznek.



Ez tehát Brian Wayne Transeau körülbelül 16. albuma, attól függ, honnan nézzük. Az A Song Across Wires méltó a nevéhez és nagyon erősen elektronikus, felvonultatva mindazt a technológiai fejlődést, amin az egész "gépzenei" szcéna keresztülment. Bár van pár nehezebben emészthető és nem olyan kiemelkedő darabja a korongnak, a többiek kárpótolják a hallgatót. Aki ismeri és szereti a producert, annak ez sem maradhat ki a gyűjteményéből, aki pedig még szüziesen feszeng BT diszkógráfiáját böngészve, annak is érdemes nekifutnia. Legalább egyszer.

BT
A Song Across Wires
Armada | 2013. 08. 16. | trance, house, dubstep
01. Skylarking
02. Letting Go (feat. JES)
03. Tomahawk (with Adam K)
04. City Life (with Bada)
05. Sterm The Tides (with tyDi & Tania Zygar)
06. Tonight (with tyDi & JES)
07. Love Divine (with Stefan Dabruck & Christian Burns)
08. Surrounded (with Aqualung)
09. Vervoeren
10. Calling Your Name (with Tritonal & Emma Hewitt)
11. Must Be The Love (with Arty & Nadia Ali)
12. Lifeline (with Dragon, Jontron & Senadee)
iTunes ($11.99) | Beatport ($12.99) | Juno ($10.38)


Hozzászólások